Twee maal per jaar wordt, gebaseerd op een schriftelijk verslag, voor de leerling/student in beeld gebracht wat hij/zij gerealiseerd heeft en welke vervolgstappen nog genomen kunnen worden. Aan de hand van een door de academie opgestelde evaluatiefiche, noteren de leerkrachten de pluspunten en groeikansen. Leerlingen/studenten en ouders kunnen de fiche inkijken en de evaluatie opvolgen in hun persoonlijk dossier via het leerlingvolgsysteem op ons digitaal platform DKO3. Evalueren is gericht op het ondersteunen van de ontwikkeling van de leerling/student en draagt bij tot zijn/haar motivatie en die van de leerkracht. 
 In de ateliers voor kinderen en jongeren kunnen de evaluatie-momenten zowel in groepsverband tijdens de les als individueel met de leerkracht plaatsvinden. De leerkrachten gaan graag in gesprek met ouders over de leerontwikkeling en artistieke ontplooiing van de leerling, zowel voor of na de les als via het maken van een afspraak. Op het einde van het schooljaar, tijdens de laatste les, is er een afsluitend oudercontact. Met volwassen studenten worden twee maal per jaar individuele evaluatiegesprekken gehouden tijdens verplichte, aangekondigde evaluatiemomenten. Het evaluatiegesprek kan vertrekken vanuit een zelfevaluatie door de student. Op het einde van het parcours, graad 4 en specialisatie, presenteren de studenten hun werk aan een externe jury. De student is aanwezig bij de jurering en kan zijn/haar werk toelichten. Het gegeven van een externe jury moet een verrijkende en valoriserende ervaring zijn voor de student. De academie streeft ernaar om voortdurend haar eigen kwaliteitsbeleid kritisch te onderzoeken en te ontwikkelen door regelmatig de gehanteerde methoden, onderwijskwaliteit, resultaten en samenwerking tussen leerlingen/studenten en leerkrachten te evalueren. We gaan in dialoog met alle betrokken partners via teamvergaderingen, interne bevragingen, panelgesprekken en zowel formele als informele info-momenten met leerlingen/studenten, ouders en leerkrachten. Het opstarten van een academieraad is nog in ontwikkeling. De school streeft naar welbevinden en betrokkenheid bij alle leerlingen/studenten en bij het schoolteam en naar tevredenheid bij ouders en andere relevante partners. Aandacht voor zorg en welzijn voor elke leerling/student creëert een optimaal klimaat om te leren, zich te ontwikkelen als kunstenaar, zich goed te voelen en zichzelf te zijn, in alle veiligheid. We stimuleren samenwerkingen tussen de leerlingen/studenten onderling waarbij leerkrachten individueel en collectief coachen. Daarnaast bieden we ruimte voor samenwerkingsprojecten tussen leerkrachten van verschillende ateliers en graden die bijdragen tot een creatieve en inclusieve leeromgeving. SLAC/Academie profileert zich als een dynamische partner binnen het Leuvense culturele veld. Dit vertaalt zich in verschillende vormen van samenwerking met culturele partners en met bedrijven, scholen, kunstenaars en critici. De academie organiseert jaarlijks verschillende projecten extra muros en biedt een reeks Artist Talks en Art Talks aan. STUK, M - Museum Leuven, SLAC en Cas-co lanceerden samen 'Let’s Talk Leuven', een platform voor Artist Talks met steun van de stad. Het is in dergelijke initiatieven dat partners hun bemiddelende rol kunnen spelen met het oog op de ontwikkeling van een kunstenaarscommunity in Leuven. De samenwerkingen beloven de leerling/student een uitgebreid platform en diverse stemmen omtrent kunst en hun persoonlijk werk. Traditie en innovatie zijn actoren die de leerling/student doet kiezen en reflecteren. Onze verbondenheid met het culturele veld in en rond Leuven zien we als een belangrijke bonus die we willen onderhouden en versterken. Het creëert een netwerk voor de student en versterkt de dialoog. Dit engagement is een sterke meerwaarde voor onze opleidingen en ondersteunt de academie-eigen-leerdoelen. SLAC/Academie organiseert zowel intern als extern toon-momenten. We geloven dat het tonen van werk procesbevorderend is voor elke artistieke praktijk. Leerlingen/studenten leren zowel proces- als resultaatgericht denken en handelen. SLAC/Academie wil sterk en zichtbaar aanwezig zijn ook in de wijken buiten het centrum van Leuven. Samen met het schoolbestuur zetten we al jaren in op vernieuwing van onze faciliteiten op alle instellingslocaties. Deze inspanningen zijn van cruciaal belang om kunstonderwijs toegankelijker te maken voor een breder publiek. Hierdoor hebben we een aanzienlijke toename gezien bij het aantal leerlingen, vooral onder minderjarigen, en is er een meer diversere instroom van leerlingen. De site Centrale Werkplaatsen in Kessel-Lo is hier een mooi voorbeeld van. Systematisch worden alle locaties vernieuwd. De academie wil blijven groeien als een aantrekkelijke plek om samen te onderzoeken, te werken en te verblijven. SLAC/Academie biedt sinds de start van het nieuwe decreet in 2018 de keuze tussen een snel, standaard of traag leertraject en richtte nieuwe opties in waaronder projectatelier, levend model, de theoretische opleiding BAC en het vak kunstinitiatie. De academie wil in de toekomst de mogelijkheden tot cross-over en medium-overschrijdend werken verder uitbouwen. De implementatie van de vernieuwingen van het decreet en het leerplan Speelveld wordt opgevolgd en versterkt door overlegteams bestaande uit pedagogisch coördinatoren en leerkrachten. Dit resulteert in suggesties voor nascholing, onderlinge coaching en een voortdurend participatief denken en werken aan de toekomst. Samen met andere academies in Vlaanderen blijft SLAC/Academie nieuwe ontwikkelingen op artistiek en onderwijskundig vlak stimuleren, onderzoeken en realiseren in het Deeltijds Kunst-onderwijs.
Het Artistiek Pedagogisch Project APP van SLAC/Beeldende & Audiovisuele Kunst werd door een werkgroep van leerkrachten en pedagogisch coördinatoren ontwikkeld en sindsdien via werksessies met het academieteam geactualiseerd waar nodig. We duiden hierbij de actuele artistieke en pedagogische visie en ambitie van de academie met ruimte voor verdere ontwikkelingen tijdens de komende jaren. Annemie Verbeek, directeur SLAC/Academie biedt een divers en authentiek programma aan waarbij zowel creatie, experiment en reflectie centraal staan. SLAC/Academie wil hierbij een zo breed mogelijk publiek bereiken. Ongeacht hun leeftijd, opleidingsniveau en culturele achtergrond zijn alle geïnteresseerden van harte welkom. Zowel kinderen, jongeren als volwassenen kunnen artistiek geprikkeld worden en kunst ontmoeten. Het aanbod van SLAC/Academie is uitgebreid en staat garant voor een diverse kunstbeleving. Het tempo, de leervraag en leermogelijkheden zijn leerling/student-specifiek. De leerling/student kan zich ontwikkelen op een dynamische, flexibele wijze. Ieder atelier biedt een specifiek artistiek kader met een gedifferentieerde aanpak. Deze diversiteit vertaalt zich tevens in het aanbod van meerdere lesmomenten op verschillende locaties over de week gespreid en in de keuzemogelijkheid voor een snel, standaard of traag leertraject. De leerling/student kan simultaan kiezen voor sterk vakgerichte cursussen, voor multidisciplinaire ateliers en voor ateliers die zich theoretisch oriënteren. SLAC/Academie gebruikt het leerplan 'Speelveld', opgemaakt door OVSG (onderwijs-vereniging van steden en gemeenten), in samenwerking met DenkBeeld (vereniging van directeurs voor het domein Beeldende en Audiovisuele Kunsten). 'Speelveld' biedt ruimte om op zoek te gaan naar de eigenheid van elke leerling/student. Het is een samenhangend geheel van leerplandoelen gebaseerd op zes leervelden en gesitueerd rond een kern van attitudes. De leerplandoelen werden door een team van leerkrachten, over alle graden heen, via werksessies vertaald tot ‘academie-eigen-leerdoelen’. Zo ontstond een overzichtelijk leertraject, van kind tot volwassene, dat de eerste, tweede, derde, vierde graad en de specialisatiejaren omvat. Het team bestaat uit deskundige en ervaren leerkrachten die ruimte krijgen voor eigen artistieke ontwikkeling en professionele bijscholing. Ze begeleiden de leerlingen/studenten in de loop van hun leertraject zodat ze zelfstandigheid ontwikkelen in hun artistieke groei. De leerling/student leert zelf keuzes maken, falen en doorzetten en ontwikkelt zo stapsgewijs een eigen artistieke beeldtaal. De leerkrachten stimuleren de ontwikkeling van de leerling/student zowel op technisch als op analyserend gebied. Een open en lerende houding van de leerkracht scherpt de nieuwsgierigheid en onderzoekende houding van diens studenten aan. De leeromgeving evolueert van graad 1 tot graad 3 van een veilige omgeving en een goed gestructureerde context naar een minder vertrouwde, gestructureerde omgeving met toenemende zelfstandigheid waarbij leerlingen geïnspireerd (be)geleid worden door de leerkracht. In graad 4 begeleidt de leerkracht de student naar zelfstandigheid, verantwoordelijkheid en het ontwikkelen van een eigen beeldtaal. Jongeren die voldoende zelfstandigheid en maturiteit tonen en een concrete leervraag hebben, kunnen de mogelijkheid krijgen om direct in te stappen in een atelier op graad 4-niveau. De kortlopende opleiding specialisatie is gericht op het autonoom kunstenaarschap, waarbij de student een persoonlijke en consistente visie met betrekking tot zijn/haar eigen beeldende praktijk leert ontwikkelen. De student wordt vooral individueel begeleid en wordt aangemoedigd om deel te nemen aan externe projecten waarbij communicatie en presentatie een belangrijke plaats innemen. De kortlopende opleiding BAC is een brede theoretische en beschouwende opleiding die zowel de nodige aandacht schenkt aan de geschiedenis en actualiteit van beeldende en audiovisuele kunst als aan het theoretische en kritische discours binnen de kunstwereld. Het formuleren van heldere en haalbare leerdoelen en het evalueren van leerlingen/studenten bij het bereiken van die doelen zijn beide essentiële en onlosmakelijk verbonden componenten van het onderwijsproces. Evalueren aan SLAC/Academie gebeurt op een gedifferentieerde manier, op verschillende tijdstippen, in verschillende contexten en door alle betrokken actoren. Tijdens klassikale toonmomenten en gesprekken leren leerlingen/studenten op een constructieve manier hun eigen werk en dat van anderen bespreken. Procesevaluatie maakt daar een belangrijk deel van uit. Gerichte individuele feedback-gesprekken over het proces en/of over het resultaat tijdens de lessen moeten zorgen voor een doeltreffend onderwijsleerproces en voor een steeds groter wordend inzicht in het eigen artistieke traject.
Artistiek Pedagogisch Project APP